Biuro
PODSTAWA PRAWNA FUNKCJONOWANIA BIURA
Podstawą prawną funkcjonowania Biura Pełnomocnika jest art. 34 pkt. 10 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych:
"Pełnomocnik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Pełnomocnika, które stanowi wyodrębnioną komórkę organizacyjną w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego. "
Biuro Pełnomocnika jest komórką organizacyjną Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. W ramach regulaminu ministerstwa Biuro Pełnomocnika posiada własny regulamin organizacyjny. Merytorycznie Biuro Pełnomocnika podlega wyłącznie Pełnomocnikowi Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
NASZ ZESPÓŁ
W chwili obecnej Biuro zatrudnia ponad 50 pracowników, z czego ponad 14 % to osoby niepełnosprawne.
Na czele Biura stoi dyrektor, który wykonuje swoje zadania przy pomocy jednego zastępcy.
Dyrektor Biura: Małgorzata Paprota
Zastępca Dyrektora Biura: Grażyna Melanowicz
Biuro Pełnomocnika składa się z 7 wydziałów oraz 2 wydzielonych samodzielnych stanowisk pracy.
Wydział do Spraw Rehabilitacji Zawodowej i Pomocy Publicznej
- inicjowanie, opiniowanie i współpraca merytoryczna w opracowywaniu nowych, lub dokonywaniu zmian obowiązujących aktów normatywnych, w tym programów pomocowych dotyczących rehabilitacji zawodowej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych;
- przygotowywanie projektów stanowisk Ministra w sprawach dotyczących rehabilitacji zawodowej i wspierania zatrudnienia osób niepełnosprawnych;
- opiniowanie projektów programów i innych dokumentów wynikających z krajowych strategii oraz przygotowywanie sprawozdań z przyjętych programów w części dotyczącej rehabilitacji zawodowej i zatrudniania osób niepełnosprawnych;
- udzielanie odpowiedzi i wyjaśnień w zakresie przepisów dotyczących rehabilitacji zawodowej i zatrudniania osób niepełnosprawnych;
- przygotowywanie informacji dotyczących wpływu obowiązujących i proponowanych rozwiązań prawnych na sytuację osób niepełnosprawnych na rynku pracy i w zatrudnieniu oraz podejmowanie działań zmierzających do ich ewentualnej zmiany;
- przygotowywanie oraz prowadzenie konferencji i szkoleń upowszechniających wiedzę i dobre praktyki z zakresu rehabilitacji zawodowej, pomocy publicznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Wydział do Spraw Rehabilitacji Społecznej i Współpracy z Samorządami
- prowadzenie centralnej bazy danych ośrodków i organizatorów turnusów rehabilitacyjnych posiadających wpis do rejestru wojewody oraz wydawanie krajowego informatora o ośrodkach i organizatorach turnusów;
- udzielanie wyjaśnień w sprawach dotyczących rehabilitacji społecznej w świetle ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz praw osób niepełnosprawnych;
- udzielanie wyjaśnień w sprawach wynikających z ustawy o języku migowym i innych środkach komunikowania się;
- obsługa organizacyjno-administracyjna Zespołu do spraw Opracowania Rozwiązań w zakresie Poprawy Sytuacji Osób Niepełnosprawnych i Członków ich Rodzin;
- opracowywanie projektów corocznej informacji o działaniach podejmowanych w celu urzeczywistnienia praw osób niepełnosprawnych, o których mowa w uchwale Sejmu RP z dnia 1 sierpnia 1997 r. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych;
- prowadzenie rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów potwierdzających status psa asystującego.
Wydział Postępowań Administracyjnych
- prowadzenie postępowań administracyjnych przed Ministrem i przygotowywanie projektów decyzji oraz postanowień Ministra, w szczególności w sprawach:
- wpłat na PFRON,
- statusu zakładu pracy chronionej oraz zakładu aktywności zawodowej,
- dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych,
- refundacji składek na ubezpieczenia społeczne,
- zaświadczeń o udzieleniu pomocy de minimis,
- rekompensaty gminom dochodów utraconych na skutek zastosowania ustawowych zwolnień,
- zwrotu środków przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego na podstawie algorytmu.
Wydział do Spraw Nadzoru nad Orzekaniem o Niepełnosprawności
- opracowywanie materiałów pomocniczych dla specjalistów orzekających o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności oraz dla przewodniczących i sekretarzy zespołów orzekających;
- prowadzenie szkoleń dla członków wojewódzkich zespołów orzekających (lekarzy, psychologów, pedagogów, pracowników socjalnych, doradców zawodowych, przewodniczących i sekretarzy zespołów);
- prowadzenie kontroli wojewódzkich i powiatowych zespołów orzekających ;
- udzielenie wyjaśnień zespołom orzekającym w zakresie obowiązujących przepisów i procedur oraz prawidłowości postępowania składów orzekających;
- udzielanie wyjaśnień w zakresie prawnego statusu niepełnosprawności w świetle ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem kart parkingowych przez przewodniczących powiatowych zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności, w tym monitorowanie ilości blankietów kart parkingowych oraz zlecanie ich druku właściwym podmiotom;
- przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących orzecznictwa o niepełnosprawności.
Wydział Analiz i Współpracy Międzynarodowej
- inicjowanie badań oraz prac analitycznych w obszarze problematyki niepełnosprawności;
- monitorowanie sytuacji społeczno – demograficznej osób niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem ich sytuacji na rynku pracy;
- przygotowywanie informacji zawierających wnioski z badań i analiz w zakresie wspierania zatrudnienia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych;
- prowadzenie nadzoru merytorycznego i organizacyjnego nad sprawozdaniem statystycznym dotyczącym bezrobocia rejestrowanego osób niepełnosprawnych MRPiPS-07 oraz sprawozdaniem dotyczącym stanu zatrudnienia w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej (INF-ZPCH-ZAZ), a także inicjowanie zmian legislacyjnych w tym zakresie;
- przygotowywanie informacji zawierających wnioski z badań i analiz w zakresie wspierania zatrudnienia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych;
- prowadzenie spraw wynikających z merytorycznej działalności Biura w zakresie współpracy zagranicznej i integracji europejskiej;
- gromadzenie i upowszechnianie informacji o działaniach prowadzonych na rzecz osób niepełnosprawnych przez organizacje międzynarodowe, w szczególności przez organy Unii Europejskiej, Radę Europy i Organizację Narodów Zjednoczonych;
- obsługa organizacyjno-administracyjna Zespołu do spraw wykonywania postanowień Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych;
- udział w pracach:
- Grupy Wysokiego Szczebla Reprezentantów Państw Członkowskich ds. Niepełnosprawności (DHLG) Komisji Europejskiej,
- gromadzenie i upowszechnianie informacji o działaniach prowadzonych na rzecz osób niepełnosprawnych przez organizacje międzynarodowe, w szczególności przez organy Unii Europejskiej, Radę Europy i Organizację Narodów Zjednoczonych.
Wydział do Spraw Komunikacji Społecznej i Promocji
- współpraca z organizacjami pozarządowymi w sprawach dotyczących problematyki osób niepełnosprawnych;
- organizowanie narad, seminariów i konferencji dotyczących problematyki osób niepełnosprawnych;
- obsługa organizacyjno-techniczna Krajowej Rady Konsultacyjnej ds. Osób Niepełnosprawnych;
- opracowywanie i redagowanie oraz obsługa serwisu internetowego www.niepelnosprawni.gov.pl;
- upowszechnianie informacji dotyczących Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych;
- udzielanie odpowiedzi na listy obywateli;
- prowadzenie postępowań w sprawach wynikających ze skarg obywateli;
- podejmowanie interwencji w sprawach zgłaszanych przez obywateli;
- udzielanie wyjaśnień i porad obywatelom zgłaszającym się do Biura osobiście lub telefonicznie;
- obsługa organizacyjno-techniczna Polskiej Rady Języka Migowego.
Wydział do Spraw Obsługi Funduszu Solidarnościowego
- kształtowanie zasad zarządzania Solidarnościowym Funduszem Wsparcia Osób Niepełnosprawnych (zwanego dalej SFWON);
- opracowanie rocznego planu działania na rzecz wsparcia osób niepełnosprawnych;
- opracowywanie założeń do planu finansowego SFWON;
- opracowywanie projektów programów resortowych oraz zadań finansowanych ze środków SFWON;
- realizowanie oraz monitorowanie resortowych programów z zakresu wsparcia zawodowego, społecznego osób niepełnosprawnych;
- udzielanie wyjaśnień w sprawach dotyczących ustawy o Solidarnościowym Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych.
Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Legislacji
- przygotowywanie projektów aktów normatywnych dotyczących problematyki niepełnosprawności i innych aktów normatywnych należących do zakresu działania Biura;
- opiniowanie projektów aktów normatywnych i innych dokumentów opracowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa lub inne ministerstwa i urzędy centralne w zakresie dotyczącym problematyki osób niepełnosprawnych;
- opiniowanie projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów opracowanych przez organy Unii Europejskiej i inne organizacje międzynarodowe.
Samodzielne Stanowisko Radców Prawnych
- obsługa prawna Biura.
Metryczka
Wytworzono: | 2015-03-19 14:39:27 | przez: |
---|---|---|
Opublikowano: | 2015-03-19 00:00:00 | przez: Małgorzata Wenek |
Zmodyfikowano: | 2018-06-28 15:52 | przez: Małgorzata Wenek |
Podmiot udostępniający: | Małgorzata Wenek | |
Odwiedziny: | 89125 |
Rejestr zmian
- [2018-06-28 15:52:39]Małgorzata Wenekaktualizacja
- [2018-01-23 09:11:34]Małgorzata JanickaAktualizacja metryki
- [2018-01-23 08:54:55]Aktualizacja treści
- [2017-11-22 13:16:52]Aktualizacja treści